BİLGİSAYAR VE TELEFONLARDA OYUN YAPIP SATMAK CAİZ MİDİR?
Hazırlanan bilgisayar ve telefon oyunlarında bir emek vardır. Burada önemli olan çocukların ahlakını bozacak ve onlara yanlış inançlar öğretecek içeriklerin olmamasıdır. Bu oyunların bir kısmında ‘gök tanrısı, yer tanrısı’ gibi tanrılar vardır. Bunların bir kısmı çizgi filmlerde de var. Bunlar çocukların ahlakını bozuyor ve dinini, imanını etkiliyor. Bu şekilde olmadığı sürece, kişi kendisi emek vererek çalışmış ve bu şekilde bir oyun üretmişse elbette ki satabilir. Bu bir mal gibidir, satışı caizdir. Oyun içerisine reklam da alabilir, caizdir.1
İNTERNET ÜZERİNDEN ALTIN SATIN ALINIR MI?
Normal şartlarda Peygamberimiz Sallallahu Aleyhi ve Sellem altı malın alışverişi için şöyle buyuruyor: “Altına karşılık altın, gümüşe karşılık gümüş, hurmaya karşı hurma, arpaya karşı arpa, buğdaya karşı buğday, tuza karşılık tuz fazlalıksız ve peşin olarak alınıp satılır.”2 Altı malın alışverişi normalde bu şekildedir. Cins farkı olduğu zaman fazlalık caiz olmaktadır. 10 kg buğdaya karşılık 15 kg arpa caizdir ama 10 kg arpaya karşılık 15 kg buğday caiz değildir. Altında ise 10 gram altına karşılık 10 gram altın caizdir ama 10 gram altına karşılık 15 gram altın caiz değildir. Peygamberimiz faiz olmaması için ‘fazlalıksız ve peşin’ ifadelerini kullanmıştır. İnternet ortamında ise yapılan altın satın alma işleminin nasıl yapıldığı ve tafsilatı bilinmiyor. Şunu da ifade etmek lazım: Bu zamanda alın teri dökmeden, riske girmeden ve kolay yoldan para kazanmayı düşünenler çoğalmış vaziyettedir. Böylesi insanlar bu tür yollar üretmektedirler. O kadar çok yol bulunuyor ki hepsini incelemek mümkün olmuyor. Bu gibi yollar şüphelidir. Bunlar hakkında fetva almadan kimse bu yollara girmemelidir. Fetva verecek kimseler de İslam fıkhını bilmek ve bu tür yolları incelemek zorundadırlar. Ondan sonra caiz olup olmadığını söyleyebilirler. Kimse kendi başına böyle bir iş yapmamalıdır.3
SOSYAL MEDYADA TEVHİDİ PAYLAŞIMLAR YAPANLAR GÖREVİNİ YERİNE GETİRMİŞ OLUR MU?
İnsan sadece sosyal medyada Tevhidi paylaşımlar yaparak görevini yerine getirmiş olmaz. Sanal mücadele, gerçek mücadelenin yanında olacak bir mücadeledir. İnsan gerçek mücadelenin içinde yer almak zorundadır. Ailevi sebep veya başka birtakım sebepler mazeret olarak kabul edilemez. Allah Azze ve Celle bize hangi sorumlulukları yüklediyse biz onları yapmak zorundayız. Kur’an-ı Kerim’de buyruluyor ki: “De ki: Eğer babalarınız, çocuklarınız, kardeşleriniz, eşleriniz, aşiretiniz, kazandığınız mallar, az kâr getireceğinden korktuğunuz ticaret ve hoşunuza giden evler, sizlere Allah'tan, O'nun Resulünden ve O'nun yolunda cihad etmekten daha sevimli ise, artık Allah'ın emri gelinceye kadar bekleyedurun. Allah, fasıklar topluluğuna hidayet vermez.”4 Allah-u Teala bu ayette insanların en çok kıymet verdikleri şeyleri sayıyor. Demek ki insanlar bunlardan dolayı cihattan ve mücadeleden uzak duruyorlar ama bilinmelidir ki bunların hiçbirisi mazeret değildir. Ayetin de ifade ettiği gibi bu bahanelere sığınanlar fasıktırlar, günahkardırlar. Bu davaya işin içine girecek, adam gibi mücadele edecek insanlar lazımdır. Yalnız sosyal medyada bir şeyler yazarak klavye mücahidi lazım değildir. Yoksa başka türlü İslam medeniyeti kurulamaz.5
İNTERNETTE BİRBİRİYLE TANIŞIP SOHBET ETMEK CAİZ Mİ?
Bu haramdır. Kadın ya da erkek karşısındaki erkek ya da bayana tebliğ maksatlı konuşmalar yapsalar dahi bu böyledir. Tebliğ edecek bayan hemcinslerine yapabilir, erkek için de bu böyledir. Bu tür sohbetler sonucunda insanlar buluşuyorlar, görüşüyorlar sonra devamı geliyor. Bunu kimse caiz göremez.6
KUR’AN OKURKEN ZORLANAN BİRİSİ İNTERNETTEN TAKİP EDEREK HATİM YAPABİLİR Mİ?
Bir insan ancak yapabileceği neyse onu yapmakla mükelleftir. Hatim indirmekten mükellef olmadığı için Allah Azze ve Celle zaten onun hesabını sormayacak. Dolayısıyla yavaş yavaş kendi duyacağı ve kendi okuyabildiği kadar okuyabilir. Hızlı bitirmese, yavaş yavaş bitirse de olur.7
CEP TELEFONUNDAN KUR’AN OKURKEN ABDESTLİ OLMAK GEREKİR Mİ?
Gerekmez. Çünkü cep telefonu Kur’an -Mushaf- değildir. Aslında o bir camdır ve Mushaf sayılmaz. Kur’an ise yazılan sahifedir. Yazılı sahifeye abdestsiz dokunulmaz. O halde cep telefonundan abdestsiz bir şekilde Kur’an okunabilir. “O’na temiz olanlardan başkası dokunamaz”8 ayetini telefon için geçerli göremeyiz. Çünkü “O” derken Kur’an-ı Kerim’i kast ediyor. Mesela Kur’an’ı içine koymak için kullanılan kılıf, Kur’an’ın kendisi değildir. Kur’an’ın cildi ise Kur’an’a bitişik olduğu için, ondan ayrılmadığı için o da Kur’an’dan sayılır. Örneğin kitapçılara koliyle Kur’an-ı Kerim gelir, koliyi abdestsiz tutabilirler. Bu da ona benzer.9
MÜSTEHCEN VİDEOLAR İZLEYENLER KURTULMAK İÇİN NE YAPMALI?
Böyle yapan birine tavsiyem Allah’ın kendisini gördüğünü unutmasın. İnsan daha harama bakmadan Allah kendisine bakmaktadır. İnsan bu şekilde düşününce harama bakamaz. Harama gitmenin başlangıcı, bakmaktır. Böyle olanların birçoğu da harama gidecektir. Bunlardan kurtulmanın yolu hakiki imana ulaşmaktır. Hakiki imana ulaşan kişi Allah’ın kendisini gördüğünü bilir ve “Allah bana bakıyor, ben bunu nasıl yapayım?” diye düşünür. İnsan Allah’ı unuttuğu zaman günaha girer. Ama Allah hep aklında, kalbinde olursa insan günaha giremez. Hakiki imana ulaşan, Allah’ı sürekli hatırlar. Ayrıca ailesinden biri bu durumu biliyorsa örtbas etmeden, açıkça onunla konuşması lazımdır. Ailesinin bildiğini bilirse utanır. Bazen insanlar Allah’tan utanmaktan çok insanlardan utanır. Allah’ı görmediği için Allah’tan utanmıyorlar, insanlardan utanabiliyorlar. İslam’da iyiliği emretmek -tavsiye etmek- kötülüğe engel olmak -kınamak- var. İkisinin yeri de ayrı. Saklanırsa devam edebilir, saklanmamalı.10